dr Ewa Czerwińska-Jakimiuk
Katedra Etyki Społecznej, Mediacji i Negocjacji
ewa.czerwinska-jakimiuk@up.krakow.pl
ORCID: 0000-0003-2367-7965
publikacje:
Ewa Czerwińska-Jakimiuk – jestem adiunktem w Instytucie Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych. Doktoryzowałam się w zakresie socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jestem absolwentką dwóch fakultetów: socjologii (UJ) i psychologii (UJ). Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologii dewiacji, kryminologii, psychologii społecznej, psychopatologii i psychologii sądowej. Obejmują również etykę opisową: psychologia moralności oraz mediacje i negocjacje: wzmacnianie kompetencji miękkich, czynniki psychologiczne wykluczające stosowanie mediacji.
Profile seminariów licencjackich:
- rola kompetencji miękkich w mediacjach i negocjacjach oraz czynniki psychologiczne utrudniające lub wykluczające prowadzenie mediacji i negocjacji,
- problematyka manipulacji i kłamstwa,
- etyka opisowa – psychologia moralności,
- zagadnienia z zakresu kryminologii i wiktymologii, psychologii społecznej, psychologii sądowej i penitencjarnej, psychopatologii, socjologii dewiacji w tym:
– różne formy i rodzaje aktywności naruszającej porządek prawny: przestępczość nieletnich i młodocianych, przestępczość agresywna, seksualna, sprawcy i ofiary zabójstw, psychologiczne profilowanie sprawców zabójstw, nieprzystosowanie społeczne,
– zagadnienia związane z funkcjonowaniem osób w warunkach izolacji więziennej z uwzględnieniem pracowników służby więziennej,
– problematyka stresu, agresji i przemocy, zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń osobowości i uzależnień, w tym współuzależnienia i syndromu DDA,
– dysfunkcje w rodzinie,
– media i przestępczość (np. medialne wizerunki sprawców i ofiar).
Krótki biogram naukowy:
- Instytut Socjologii UJ – obrona rozprawy doktorskiej pt. „Przestępczość młodzieży. Weryfikacja głównych tez ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew” (promotor: prof. zw. dr hab. Bronisław Urban; recenzenci: prof. zw. dr hab. Leon Tyszkiewicz, prof. dr hab. Marian Niezgoda) – rozprawa rekomendowana do wyróżnienia i druku.
- Instytut Socjologii, Wydział Filozoficzny UJ, Instytut Socjologii; studia doktoranckie.
- 1996-1998: Katedra Prawa Karnego i Kryminologii, Wydział Prawa i Administracji, UŚ: studia doktoranckie.
- Wydział Filozoficzny UJ: studia magisterskie na kierunku psychologia – obrona pracy magisterskiej pt. „Syndrom prehomicidalny – próba analizy psychologicznej” (promotor: prof. dr hab. Józef Krzysztof Gierowski – Zakład Patologii Społecznej Collegium Medicum UJ, Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie, recenzent: prof. dr hab. Grażyna Makiełło-Jarża – Instytut Psychologii UJ.
- Wydział Filozoficzny UJ: studia magisterskie na kierunku socjologia – obrona pracy magisterskiej pt.”Wpływ rodziny patologicznej i jej lokalizacji przestrzennej na przestępczość nieletnich”, (promotor: prof. dr hab. Krzysztof Frysztacki – Instytut Socjologii UJ, recenzent: prof. dr hab. Bronisław Urban – Instytut Pedagogiki UJ.
- Instytut Filologii Słowiańskiej, Wydział Filologiczny UJ: specjalność: serbsko-chorwacka – rok studiów przed przeniesieniem się na kierunek socjologia.
- Podczas studiów doktoranckich praca na podstawie umowy w: Instytucie Pedagogiki i Psychologii, Zakładzie Psychologii (WSP Częstochowa), Centrum Karier (AGH), Miejskim Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Krakowie (Dom nr 1 „Socius” – socjoterapeutka).
Wykaz najważniejszych publikacji:
Monografie:
- Masz prawo do mediacji w szkole: pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania mediacji w szkole. Anna Duda, Ewa Czerwińska-Jakimiuk, Mateusz Szast, Małgorzata Mądry-Kupiec, Wioletta Skrzypek, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2021.
- Przestępczość młodocianych: interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011.
Rozdziały w opracowaniach zwartych:
- Agression and Violetce against animals: psychological determinants. [w:] Dorota Probucka (ed.) The Ethical Condemnation of Hunting. Berlin: Peter Lang, 2022. Anglojęzyczna wersja rozdziału: Agresja i przemoc wobec zwierząt. Uwarunkowania psychologiczne. W: Dorota Probucka (red.). Etyczne potępienie myślistwa. UNIVERSITAS, Kraków 2020.
- Poczucie napięcia a agresja i kontrola społeczna u uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. [w:] B. Zinkiewicz (red.). Przestępczość, resocjalizacja, profilaktyka: współczesne aspekty. Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2020.
- Przestępczość agresywna młodocianych: interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, [w:] Białe plamy w psychologii sądowej, (red.). Bożena Gulla, Iwona Niewiadomska, Małgorzata Wysocka-Pleczyk. Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Przestępczość młodzieży w globalnym świecie. [w:] G. Piwnicki, S. Mrozowska (red.). Jednostka- społeczeństwo- państwo wobec megatrendów współczesnego świata. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009. - Badania empiryczne dotyczące wpływu zmian ekonomicznych i społecznych na przestępczość w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości młodzieży. [w:] R. Borkowski (red). Praca i bezczynność. Szkice o polityce, społeczeństwie i kulturze. Wydaw. Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2009.
- Perspektywy życiowe a poczucie alienacji u młodocianych przestępców. [w:] F. Kozaczuk (red.). Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
- Rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza a poczucie alienacji u młodzieży przestępczej. [w:] B. Muchacka, K. Kraszewski (red.). Dziecko w świecie współczesnym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
- Poczucie alienacji u młodocianych przestępców. [w:] R. Borkowski (red.). Moralność i niemoralność (Szkice humanistyczne). Kraków, Wydaw. Naukowo – Dydaktyczne AGH, 2005.
- Sprawcy zabójstw na tle sytuacji trudnej. [w:] B. Urban (red.). Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
- Syndrom prehomicydalny – próba analizy psychologicznej, [w:] B. Urban (red.). Problemy współczesnej patologii społecznej. Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1998.
Artykuły w czasopismach naukowych:
- Narcystyczne zaburzenie osobowości – perspektywa psychologiczna i etyczna. „Edukacja etyczna”, 2021, T. 18.
- Agresja w perspektywie psychologicznej i filozoficznej. Przegląd wybranych teorii. „Argument. Biannual Philosophcal Journal”, 2020, Vol. 10, nr 1.
- Perspektywy życiowe u uczniów szkoły ponadgimnazjalnej i ich sytuacyjne i osobowościowe korelaty. „Biblioteka współczesnej myśli pedagogicznej”, 2019, T. 8.
- Czynniki sytuacyjne w etiologii zbrodni zabójstwa. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviesis. Studia Sociologica”, 2016, Z. 9, vol. 2.
- Relacje pomiędzy nieprzystosowaniem społecznym a agresywnością, poczuciem napięcia oraz samoskutecznością w grupie uczniów w wieku dorastania. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznch. 2016, T. 69.
- Профессиональное выгорание водителей городских автобусов. СОЦИОДИНАМИКА, 2016, nr 8.
- Взаимосвязь между социальной дезадаптацией, агрессивностью, чувством напряжения и самоэффективностью в группе студентов техникумов. СОЦИОДИНАМИКА, 2015, nr 6.
- Взаимосвязь между агрессивностью, социальной дезадаптацией и социальным контролем в группе учеников профессионально – техническихучилищ. СОЦИОДИНАМИКА, 2015, nr 11.
- Женщина как жертва насилия в семье. ПОЛИЦЕЙСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, 2014, nr 1.
- Общая теория напряжения Роберта Агню и её интерпретационные возможности по отношению к преступности среди молодёжи. ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОТЕХНИКА. 2013, nr 5.
- Чувство отчуждения и проявления социальной дезадаптации у старшеклассников. ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОТЕХНИКА. 2013, nr 9.
- Предубеждения как фактор, блокирующий примирение между народами. КУЛЬТУРА И ИСКУССТВО, № 4 , 2012.
- Opinie studentek dotyczące przerywania ciąży: doniesienie z badań. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”. 2012, T. 65.
- Poczucie alienacji u młodzieży a jego osobowościowe i społeczne korelaty. „Normy, dewiacje i kontrola społeczna”, 2012, T. 13.
- Przestępczość młodocianych w okresie transformacji społeczno-ustrojowej w Polsce: analiza zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew,” Normy, dewiacje i kontrola społeczna”, t. 12, 2011
- Senses of strain and alienation in a group of young adult offenders: research findings, „Problems of Forensic Scieces”, 2011 Vol. 87 (LXXXVII) 228-238.
- Youth crime. An empirical test of Robert Agnew’s general strain theory, „Problems of Forensic Sciences”, 2011 Vol. 86 (LXXXVI) 114-126.
- Percepcja szkoły i jej rodzinne determinanty u współczesnej młodzieży polskiej. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, Tom LXII, 2009.
- Przestępczość a zdrowie psychiczne. Przegląd badań empirycznych dotyczących osobowościowych determinant aktywności przestępczej. „Sztuka Leczenia”, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 2009.
- Kryminologia humanistyczna Leona Tyszkiewicza jako przykład koncepcji integracyjnej, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, 2008, Z. 2.
- Sprawcy zabójstw na tle seksualnym. „Zeszyty Naukowe WSP w Częstochowie. Psychologia”, z. X, 2003.
- Poczucie alienacji a jego wybrane korelaty u młodzieży. „Zeszyty Naukowe WSP w Częstochowie. Psychologia”, z. IX, 2001. (współaut. D. Ortenburger, A. Woźniak-Krakowian, M. Stawiarska-Lietzau).
- Grzegorz Iniewicz, Stres mniejszościowy u osób biseksualnych i homoseksualnych. W poszukiwaniu czynników ryzyka i czynników chroniących / Minority Stress in bisexual and homosexual persons. In search of risk factors and protective factors. Kraków, 2015, „Psychiatria Polska”, 2017, nr 51. (artykuł recenzyjny).
- Katarzyna Schier, Dorosłe dzieci. Problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa, 2016, „Psychologia rozwojowa”, Nr 4, tom 21, 2016, (artykuł recenzyjny).
Udział w projektach badawczych:
- Przestępczość młodocianych – czynniki ryzyka i czynniki chroniące – projekt indywidualny, realizowany w ramach badań naukowych – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (2021).
- Przestępczość dorosłych mężczyzn. W poszukiwaniu czynników ryzyka i czynników chroniących ze szczególnym uwzględnieniem resilience (część I)/Koncepcja resilience i jej możliwości interpretacyjne w kontekście przestępczości, w tym przestępczości agresywnej i wielokrotnej, dorosłych mężczyzn z uwzględnieniem korelatów osobowościowo-sytuacyjnych i społecznych (część II) – projekt indywidualny, realizowany w ramach badań statutowych – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (2015- w trakcie).
- Kompetencje w szkolnictwie wyższym – „Akademia Mediacji Rówieśniczych – projekt POWR.03.01.00-IP.08.00-UMO/17 ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Studium Kształcenia Nauczycieli, (1 wrzesień 2018 – 31 lipca 2020r; udział: 2019/2020).
- Niedostosowanie społeczne młodzieży a jego osobowościowe i społeczne korelaty – projekt indywidualny, realizowany w ramach badań statutowych – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (2011-2014).
- Współczesna młodzież: szanse i zagrożenia. Poczucie alienacji i jego korelaty u młodocianych przestępców (oraz uczniów szkół zasadniczej szkoły zawodowej i technikum) – projekt indywidualny, realizowany w ramach badań statutowych – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (2010).
- Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle teorii napięcia i teorii alienacji z uwzględnieniem skutków przemian społeczno-ustrojowych w Polsce – projekt indywidualny, realizowany w ramach badań własnych – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (2006/2007 – 2009).
- Poczucie alienacji i jego korelaty u młodzieży – projekt grupowy – Wyższa Szkoła Pedagogiczna: Katedra Psychologii, Częstochowa ( 2001-2002).
- Model określania sylwetki psychofizycznej nieznanego sprawcy zabójstwa (1995-1997) oraz Proces selektywnego określania cech psychofizycznych nieznanego sprawcy zabójstwa (1998-2001) – projekt realizowany w Zakładzie Patologii Społecznej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i w Instytucie Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie, finansowany przez KBN – udział w badaniach empirycznych; analiza akt sądowych i opinii sądowo-psychologicznych/sądowo-psychiatrycznych.
Konferencje naukowe:
- udział czynny w kilkudziesięciu konferencjach naukowych;
- współorganizator – czterech Międzynarodowych Kongresów Naukowych „Polska-Rosja” (2009-2014), Międzynarodowej XI Konferencji z cyklu Psychoanaliza-Psychoterapia: Różnica seksualna? Od logiki mieć – nie mieć do logiki odmienności (2021) i XII Międzynarodowej Konferencji z cyklu Psychoanaliza-Psychoterapia-Krytyka kultury: O miłości (2022), krajowej o dużym zasięgu pt. Wpływ pandemii Covid-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży (2021).
Konferencje o charakterze warsztatowo-szkoleniowym i szkolenia:
- konferencje socjoterapii organizowane przez Sekcję Socjoterapii przy Polskim Towarzystwie Psychologicznym – wykłady, seminaria, warsztaty: 36 godzin zajęć prowadzonym metodami aktywnymi;
- szkolenie Certyfikowany Negocjator; Ośrodek Szkoleń i Informacji „EFFECT”, Gliwice.
Działalność popularyzatorska w nauce:
- udział w wirtualnej dyskusji eksperckiej pt. Przemoc i okrucieństwo wobec ludzi oraz zwierząt; portal Zielone Wiadomości, Wspólnota Idei, 01.12.20https://www.youtube.com/watch?v=fkSiyXdRDJ0;
- wykład dla studentów SKN Psychologii Pozytywnej UJK w Kielcach pt. Przestępczość nieletnich i młodocianych. Opis zjawiska i jego przyczyny w ramach spotkań: Psyche (nie) siada, 08.04.2021.https://ne-np.facebook.com/SKN-Psychologii-Pozytywnej-1958330007721311/videos/psyche-nie-siada-spotkanie-z-dr-ew%C4%85-czerwi%C5%84sk%C4%85-jakimiuk/462383895091268/;
- wykłady dla uczniów i studentów innych kierunków – Dni Otwarte UP: Profilowanie psychologiczne sprawców zabójstw – wybrane zagadnienia (2022), Agresja i przemoc. Od teorii instynktu po syndrom sztokholmski(2021); Kryminologia w Archiwum X(2019);Zbrodnia i kara. Dlaczego ludzie popełniają przestępstwa i jak na nie reagować?(2018)(wraz z dr hab. prof. UP Wojciechem Dadakiem);
- zajęcia z uczniami w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Brzeziu w ramach projektu „Akademia Mediacji Rówieśniczych.” – profil psychologiczny, w tym kompetencje miękkie i ich wzmacnianie.
Zainteresowania pozanaukowe:
- muzyka: klasyczna, opera; soul, rock, rap amerykański z lat 90. XX wieku.….ostatnio jestem wielbicielką muzyki i głosu YasminLevy;
- poezja (głównie romantyczna);
- literatura serbska i chorwacka (I. Andrić, M. Crnjanski, M. Bulatović) i latynoamerykańska (G. Márquez, R. Bolaño);\
- klasyczne filmy grozy;
- przyroda….morze….